FANDOM

Yao Guai on mutantoitunut karhulaji, ja yksi vaarallisimmista tavattavista olennoista Capital Wastelandin alueella. Ne polveutuvat mustakarhuista.
250px-Yao Guai.png

Yao Guai

TiedotMuokkaa

Kiinalainen nimiMuokkaa

”Yao Guai” on kiinaa ja tarkoittaa yksinkertaisesti hirviötä. Kiinalaisessa mytologiassa yao guiat ovat joko kaltoin kohdeltujen eläinten sielujen fyysisiä ilmentymiä tai langenneita jumalolentoja. Pelissä on selviä viitteitä siitä, että ennen ydintuhoa kiinalaisia sotavoimia pääsi tunkeutumaan Yhdysvaltojen alueelle. Näiden joukkojen läsnäolo on luultavammin vaikuttanut karhun kiinankielisen nimen käyttöönottoon.

KäyttäytyminenMuokkaa

Yao Guaita tapaa useimmiten kallioiden ja kukkuloiden lähettyviltä. Ne ovat yleensä yksineläjiä, joskin karhuparin kohtaaminen ei ole erityisen harvinaista. Myös isommat laumat ovat mahdollisia.

Yao Guait ovat hyvin aggressiivisia, ja hyökkäävät kaikkien näkemiensä olentojen kimppuun – myös deathclawien. Tästä huolimatta jotkut kauppiaat ovat onnistuneet kesyttämään nämä olennot "vahtikoirikseen".

TaistelutavatMuokkaa

Yao Guait ovat lähitaistelijoita, ja käyttävät käpäliään ja purentaansa hyökätessään. Ne pystyvät loikkaamaan etäältäkin kohteensa kimppuun ja ovat hyvin nopeita, joten niiden rampauttaminen esimerkiksi tikkapyssyllä on kannattavaa. Karhujen havainnointikyky on hyvin korkea, joten ne saattavat tietää pelaajan liikkeistä ennen kuin ovat edes tämän näköpiirissä.

Animal Friend –lisäetu vaikuttaa Yao Guaihin; lisäedun ensimmäisellä tasolla ne eivät hyökkää pelaajan kimppuun, ja edun toisella tasolla ne tulevat tämän avuksi taisteluihin. Toisaalta Yao Guait käyvät joka tapauksessa monien olentojen ja ihmisten kimppuun näiden tullessa riittävän lähelle, joten Animal Friendin toista tasoa ei ole välttämätöntä hankkia.

Tapetuista Yao Guaista saa lihaa, joka paitsi parantaa merkittävästi terveyttä myös antaa pelaajalle lyhyeksi aikaa lisää tuhovoimaa hyökkäyksiin.

EsiintyminenMuokkaa

Yao Guait esiintyvät Fallout 3:sessa ja Fallout: New Vegas lisäosassa Honest Hearts.

Kulissien takanaMuokkaa

  • Galaxy News Radion juontajan Three Dogin ohjelmassaan lausuma ”Don’t feed the Yao Guai” ("Älä ruoki Yao Guaita") on viittaus yleisesti karhujen kansoittamissa luonnonpuistoissa esiintyviin ”Please don’t feed the bears” eli ”Älä ruoki karhuja” –kyltteihin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki