FANDOM

SPECIAL-asetelma määrittää pelaajan ominaisuuksia kaikissa Fallout-peleissä, poikkeuksena Fallout: Brotherhood of Steel. Sana 'SPECIAL' on lyhenne hahmon perusominaisuuksista: Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility ja Luck, samassa järjestyksessä suomeksi: voima, aistiminen, kestävyys, karisma, älykkyys, ketteryys ja tuuri.

Kehitys ja käyttöMuokkaa

Aluksi Falloutin piti käyttää Steve Jackson Gamesin GURPS-systeemiä. Lopulta firmat päättivät lopettaa yhteistyön, sillä tielle tuli lisenssiongelmia, joita ei ollut ylittäminen. Fallout-tiimin onneksi GURPS olisi toiminut vain hahmojen ominaisuusasetelmana ja kaikki muu oli Interplayn omaa, joten pelin kehitystä voitiin jatkaa. SPECIAL-systeemin kehittivät Chris Taylor, Jesse Heining ja Tim cain. Vaikka moni siitä olikin GURPS:n inspiroimaa oli se kaikkiaan omaperäistä. Falouttien lisäksi SPECIAL-systeemiä on käytetty peleissä, kuten Lionheart ja Ultimate RPG, sekä lisäksi kahdessa keskeytetyssä projektissa: TORN ja Deadlands Reflexive Entertainmentiltä.

SysteemiMuokkaa

SPECIAL-arvot määrittää seuraavat ominaisuudet:

- Hahmon perusominaisuudet, tähän kuuluu mm. voima, perseption, kestävyys, jne.
- Pääominaisuuksista johdetut taidot, joihin ei suoranaisesti voida vaikuttaa, vaan esimerkiksi pääominaisuuksien kautta. Tähän kuuluu esimerkiksi hahmon mahdollisuus kantaa tavaraa - se pohjautuu suoraan voimasta, mutta voidaan silti laskea Small Frame -piirteellä, tai nosteutta Strong Back-perkillä.
- Hahmon toimintataidot, kuten kaupittelu- tai puhetaito.
- Hahmon erikoistaitoja, kuten Strong Back, Educated tai Superior defender.
- Perkin tapaisia erikoistumisia, tähän kuuluu mm. Bloody Mess (Fallout 3:ssa perkki) tai Kamikaze.
  • Rotu
- Fallout Tactics:ssä on mahdollisuus vaihtaa hahmon rotua muuksi kuin ihmiseksi, myös rotu vaikuttaa SPECIALiin, esimerkiksi supermutantilla on enemmän voimaa, kuin normaalisti, mutta kärsii älyn puutteesta.

ToteutusMuokkaa

Viralliset Fallout-pelitMuokkaa

Peli Perkit Taidot Piirteet Rodut
Fallout Kyllä Kyllä Kyllä Ei
Fallout 2 Kyllä Kyllä Kyllä Ei
Fallout 3 Kyllä Kyllä Ei Ei
Fallout Tactics Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Fallout: Brotherhood of Steel Kyllä Ei Ei Kyllä
Fallout: New Vegas Kyllä Kyllä Kyllä Ei
Van Buren Kyllä Kyllä Kyllä Ei

Muut pelitMuokkaa

Peli Perkit Taidot Piirteet Rodut
Lionheart Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
TORN Kyllä Kyllä Kyllä Ei

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki