FANDOM

Gametitle-FO1.png
Fallout1cover.jpg

Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game, eli Fallout: Ydinsodan jälkeiseen maailmaan sijoittuva roolipeli, on Black Isle Studiosin vuonna 1997 kehittämä ja Interplayn julkaisema ensimmäinen Fallout-sarjan peli. Pelin piti alunperin käyttää Jackson Gamesin GURPS-systeemiä, mutta suunnitelmalle tuli esteitä ja GURPSia ei voitukaan käyttää pelissä, joten Black Isle Studios kehitti oman SPECIAL-systeemin. Falloutia pidetään Interplayn vuonna 1987 kehittämän Wasteland-pelin "henkisenä kruununperijänä".

JuoniMuokkaa

AsetelmaMuokkaa

Pääartikkeli: Fallout-maailma

Peli sijoittuu ydinlaskeuman maailmaan. Lokakuun 23. päivä, vuonna 2077 alkoi suuri sota, joka tuhosi koko maailman perusteellisesti  muutaman tunnin kestostaan huolimatta. Ennen suurta sotaa maailmalla käytiin sarja resurssisotia, joiden aikana muun muassa Yhdistyneet Kansakunnat hajosi ja Yhdysvallat liitti Kanadan alueisiinsa.

Peli sijoittuu vuoteen 2161, ja alkaa eteläisessä Kaliforniassa holvista 13, joka on pelin päähenkilön asuinpaikka. Holvin 13 vesisiru eli tietokonesiru, joka on vastuussa veden kierrätyksestä ja pumppauskoneistosta, on mennyt rikki. Holvin valvoja käskee pelin päähenkilöä hakemaan uuden sirun. Hänelle annetaan erikoinen rannetietokone, Pip-Boy 2000, joka pitää sisällään kartan, tehtävien listauksen ja kirjanpidon. Pip-Boyn kera pelin päähenkilö lähetetään Kalifornian raunioille etsimään uutta vesisriua.

HahmotMuokkaa

Pääartikkeli: Falloutin hahmot

PäähenkilöMuokkaa

Falloutin päähenkilö, pelaajan luoma hahmo, on Vault-Tecin valmistaman pommisuojan, holvin, asukas. Myöhemmissä Fallout-sarjan peleissä, ensimmäisen osan päähenkilö kutsutaan nimellä Vault Dweller eli holviasukki.

SPECIAL-järjestelmä hallitsee päähenkilön ominaisuuksia, joka on suunniteltu erityisesti Falloutia varten ja käytetään myös muissa sarjan peleissä.

Pelin lopussa holvin asukki karkotetaan holvista. Hän löytää myöhemmin Arroyon, Fallout 2:n aloituspaikan. Tämä osan Valittu on ensimmäisen pelin holviasukin jälkeläinen ja toimii Fallout 2:ssa pelaajahahmona.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki